Ukmergėje, Užupyje, buvo įrengtas vienas iš aštuonių tarpukario Lietuvos aerodromų. Sovietams okupavus šalį, mūsų miestas tapo paskutiniu tarpukario aviacijos poligonu, kuriame ji ir baigė savo gyvavimą. Tačiau vietos entuziastų iniciatyva aviacijos istorija mūsų rajone buvo pratęsta.
Virš rajono – sklandytuvais
Ukmergiškis Zigmuntas Krogertas pasakoja, kad visada domėjosi aviacija. 1965 metais po tarnybos sovietinėje armijoje grįžęs į Ukmergę ir įsidarbinęs „Vienybės“ gamykloje, čia sutiko bendraminčius – Zenoną Augutį ir Andrių Pareiką. Jie jau buvo patyrę – skraidė su sklandytuvais Kauno, Marijampolės aviacijos klubuose. „Z. Augutis ir mane išmokė sklandyti “, – sako aviatorius.
1969 metais entuziastai prie „Vienybės“ gamyklos sukūrė visuomeninį aviacijos sporto klubą. Vienybiečiai glaudžiai bendravo su Prienų sklandytuvų gamyklos vadovu Vytautu Pekarsku, kitais kolegomis. „Kadangi tuo metu jiems trūko kai kurių medžiagų, įrankių, o „Vienybėje“ jų buvo, pagelbėdavome prieniškiams. Už tai jie mūsų klubui skyrė du Broniaus Oškinio sukonstruotus sklandytuvus BrO-11“, – atskleidžia veteranas.
Šio tipo sklandytuvai buvo skirti vaikų mokymui. Skrydis vykdavo lėktuvą amortizatoriumi iškeliant ne aukščiau kaip 5 metrai lėkštuose, sklandytuvo sklendimo kampą atitinkančiuose šlaituose.
„Vyturys“ rėžėsi į žemę
„Tokie skrydžiai buvo nuobodoki, tad pabandėme vieną sklandytuvą patobulinti – motorizavome jį, įmontuodami tuomet Sovietų Sąjungoje gaminto motociklo IŽ variklį“, – mena pašnekovas.
Zigmuntas su taip pat dideliu aviacijos entuziastu Liudu Unguriu, su kuriuo kartu tarnavo sovietinėje armijoje ir grįžo į namus, svajojo apie lėktuvą. „Nutarėme jį patys pagaminti. Prisidėjo ir Z. Augutis, vėliau – A. Pareika, kiti jauni vaikinai“, – kalba ukmergiškis.
1973 metais jie pradėjo konstruoti „Vyturį“. Buvęs suvirintojas sako, kad kai kurias detales pasigamino patys, taip pat pagelbėjo prieniškiai. „Kadangi nurašydavo dar visai neblogus sklandytuvus, mums leido pasiimti tai, ko negalėjome pasidaryti patys – padangų, varžtų, amortizatorių“, – prisimena Zigmuntas.
Deja, šiuo lėktuvu mėgėjai aviatoriai skraidė neilgai. „Jį bandydamas skridau prie tuometinio baldų kombinato. Kadangi buvau jaunas, neįvertinau savo sugebėjimų ir lėktuvo charakteristikos, atsisukęs pavėjui netekau greičio ir lėktuvas iš kokių 40 metrų aukščio pradėjo kristi. Buvome psichologiškai nusiteikę, kad bet kokioje situacijoje negalime išsigąsti ir turime išlikti blaiviai mąstantys. Tad aš pasielgiau sąmoningai: nukreipiau lėktuvą link asfalto, tada į žemę jis atsitrenkė vienu sparnu, paskui – kitu ir tik tuomet – nosimi. Tai sumažino smūgio jėgą…“
Akimirkai Zigmuntas prarado sąmonę, tačiau greitai atsigavo. Ir pamatė, kad kojos susmigusios į žemę… Tačiau viskas baigėsi laimingai – oreivis tik susitrenkė, niekas nelūžo.
O lėktuvas buvo suniokotas nepataisomai.
Lėktuvą liepė sukapoti
Ši nesėkmė neatšaldė noro skristi. Tad ukmergiškiai vėl kibo į darbus – sklandytuvą ėmėsi perdaryti į lėktuvą. „Prie mūsų prisijungė ir 1976-aisiais Vilniaus inžinerinį statybos institutą baigęs bei į Ukmergę sugrįžęs Vygintas Laužadis. Jis dar studijuodamas lankė aviacijos sporto klubą, tad turėjo ne tik bendrą supratimą apie lėktuvus, bet ir daugiau žinių. Taip pat ir kai kurių detalių“, – pasakoja Z. Krogertas.
Aviakonstruktoriai dalių ieškojo visoje Lietuvoje, vienas lėktuvui pritaikė, kai kurias perdirbo. Taip pat nusipirko čekoslovakišką aviacinį variklį. Kelerius metus trukęs darbas 1980-aisiais buvo baigtas. Naująjį aparatą pavadino „Pajūriečiu“. Kadangi jis buvo labai didelis, „perkrikštijo“ boingu. Juo skraidė penkerius metus. „Kartą Vygintas nuskrido prie Siesikų pasižiūrėti, ar niekas nepavogė ežere buvusios mūsų valties. Tuo metu kariškiai prie ežero pradėjo statyti kažkokį objektą. Saugumiečiai mums užvedė bylą ir ją atidavė prokuratūrai. Tuometinis prokuroras liepė lėktuvą sukapoti. Tą ir padarėme – supjaustėme orlaivį į dalis“, – atskleidžia pašnekovas. Ir priduria, kad išardyti lėktuvą oficialiai buvo reikalaujama dėl to, kad tarybinėje visuomenėje nėra privatinės nuosavybės, taip pat – ir lėktuvų…
Bijojo, kad nepabėgtų į užsienį
Tačiau ir tai nenuslopino vyrų entuziazmo. Jie pradėjo ieškoti išeities ir ją rado: nutarė įkurti klubą, kuris savo žinioje galėtų turėti lėktuvą. Čia pagelbėjo Deltuvos kolūkio vadovas, kuris įsteigė skraidymo sporto sekciją. Kolūkis už 5 tūkstančius rublių nupirko sklandytuvą „Strazdas“. „Jį taip pat bandėme motorizuoti, bet sklandytuvas buvo pernelyg sunkus ir negalėjome pritaikyti nei valties, nei motociklo variklio. Dėl mažo greičio grėsė su juo nukristi. O galingesnį variklį montuoti draudė Mėgėjiškos aviacijos federacija, nes sovietai bijojo, kad lakūnai nepabėgtų į užsienį“, – pasakoja veteranas.
Jis taip pat teigia, kad jiems buvo uždrausta kilti aukščiau kaip 350 metrų, nors kartais lakūnai ir pažeisdavo šį draudimą – šaudavo į viršų kilometrą. Priklausomai nuo lėktuvo galingumo, jie išvystydavo iki 160 kilometrų per valandą greitį. Tačiau, kaip paaiškina pašnekovas, įprastas kreiserinis greitis būdavo 60-80 kilometrų: „Mes, mėgėjai, konstruodavome kuo lėtesnius lėktuvus, kad užgesus varikliui ir nukritus nesusižalotum.“
„Vilkmergė“ – savo konstrukcijos lėktuvas
Kai „Strazdas“ buvo išgabentas į Anykščius, Z. Krogertui kilo mintis pagaminti savo paties konstrukcijos lėktuvą. Prie darbų iš pradžių prisijungė taujėniškis Jonas Piščikas, o vėliau – ir V. Laužadis, Rimas Blažys. Parsisiuntę iš Rusijos Sibire naudojamų motorinių rogių variklį, jį įmontavo į naują gaminį. Taip pat Zigmuntas dalį kėbulo sukniedijo – tai Lietuvoje buvo naujovė.
Darbas truko porą metų. Naująjį orlaivį pavadino „Vilkmerge“. „Tuo metu tai buvo geriausias skridimo charakteristikas šalyje turėjęs ultralengvasis lėktuvas“, – pasididžiuodamas sako novatorius.
Ir priduria, kad jo lėktuvu buvo labai domimasi. Atvažiavo net viename Rusijos institutų dirbę specialistai. „Jie pagal mano patarimus ir schemą pradėjo gaminti lėktuvus „Oro vilkas“, – pasakoja Zigmuntas.
„Vilkmerge“ ukmergiškiai skraidė ne vienerius metus. Galų gale lėktuvas buvo išmainytas į dalis. Jį pasiėmusiems kauniškiams sandėliuojant lėktuvą, nudegė sparnai. Tuomet variklis, liemuo, propeleris buvo perduoti Lietuvos aviacijos muziejui Kaune ir dabar yra tarp kitų eksponatų.
Hobiui lėšų neturėjo
Nors ir turėjo dalių entuziastai naujo lėktuvo kurti nesiryžo. Atkūrus Lietuvoje nepriklausomybę, neliko rėmėjų, kurių padedami galėjo užsiimti savo pomėgiu – konstruoti lėktuvus. Patiems savo lėšomis juos gaminti buvo per brangu. Net ir tarybiniais metais, kai konstruktoriai turėjo galimybę pasinaudoti įmonių, kuriose dirbo, medžiaga, paremdavo kolūkis, norint užsiimti mėgiamu hobiu tekdavo prisidurti vasarą dirbant kombainais, atliekant kitus papildomus darbus.
„Konstravimas užimdavo daugybę laiko, tad galiu tik padėkoti žmonai už supratingumą, – šypsosi vyriškis. – Mes kalbėdavome, kad gaminant lėktuvą pusę darbo atlieka žmonos…“
Skraidymas – ne tik malonumas, bet ir rizika
Z. Krogertas neslepia, kad pakilus į viršų ir grožintis atsiveriančiais vaizdais, apima neapsakomas jausmas. Tačiau skraidymas – ne tik malonumas, bet ir didžiulė rizika. Ukmergiškis savo akimis matė, kai 1996 metais žuvo jo draugas A. Pareika. Per rudenį vykusį skraidymo sezono uždarymą Andrius, V. Laužadis ir lėktuvo „Šešupė-2“ konstruktorius marijampolietis Algimantas Košuba pakilę į orą skrido virš Nemuno. Anot ukmergiškio aviatoriaus, dėl marijampoliečio piloto neatsargumo lėktuvas sparnu kliudė vandenį ir nukrito. Išsigelbėjo vienintelis V. Laužadis: jį, plaukiantį Nemunu, ištraukė žvejai. „Per visą mano skraidymo laiką tai buvo vienintelė skaudi bendražygio netektis“, – apie tragišką atvejį kalba lakūnas.
Apie lėktuvus gali pasakoti valandų valandas
Zigmuntas labai domisi aviacijos istorija. Jis apie lėktuvus turi sukaupęs daug literatūros: knygų, žurnalų, taip pat istorinių nuotraukų. Entuziastas prenumeruodavo žurnalus ir lenkų, rusų, čekų kalbomis. Jis gali valandų valandas pasakoti apie lietuviškus ir kitus lėktuvus, jų ypatybes, išskirtinumus.
Bendravo su žymiausiais konstruktoriais
Ukmergiškis per ilgus metus susipažino ir bendravo su žymiausiais Lietuvos konstruktoriais. Vienas jų – sklandytuvų tėvu vadinamas B. Oškinis. „Tai buvo žmogus, su kuriuo pabendravęs kelias valandas „pasikraudavai“ ilgam laikui“, – prisimena pašnekovas.
Z. Krogertas pasakoja, kad B. Oškinis kurį laiką tarnavo 29-to teritorinio šaulių korpuso Tautinės aviacijos eskadrilės dirbtuvėse Pivonijoje. Kai jis konstravo pirmą Lietuvoje vandens sklandytuvą BrO-16 „Pempė“, ukmergiškiai aviacijos klubo nariai važiuodavo į Raguvą, kur vyko darbai, ir jam padėdavo. 1973 metais vienvietis medinės konstrukcijos sklandytuvas biplanas, skirtas mokomiesiems, treniruočių ir pramoginiams skridimams, pakilo į orą.
Ukmergės aviatoriai prisidėjo ir žymiam aviakonstruktoriui Vladui Kensgalai kuriant lėktuvo „Lituanika“, kuriuo skrido Steponas Darius ir Stasys Girėnas, kopiją. Mūsiškiai šiam lėktuvui pagamino kai kurias detales.
„Tuo laiku buvome žinomi, apie mus rašė ne tik lietuvių, bet ir lenkų, kitų šalių spauda, buvome rodomi per televiziją. Esame davę interviu net ispanams. Juk ne kiekvienam duota pasidaryti lėktuvą“, – kalba ukmergiškis.
Lėktuvą iškeitė į motociklą
Aviatorius sako, kad ir dabar dar kartkartėmis susitinka su bendraminčiais, pasidalija naujienomis. Taip pat ir prisiminimais…
Kai nustojo skraidyti, ukmergiškiui lėktuvo „pakaitalu“ tapo motociklas. „Man važiavimas motociklu primena skraidymą, – šypsosi Zigmuntas. – Neslėpsiu, kartais gerokai paspaudžiu „gazą“…
Nuotraukos iš asmeninio archyvo
Iš sklandytuvo lėktuvą perdarė (iš kairės) Z. Krogertas, Z. Augutis, V. Laužadis.
[images cols=“four“ lightbox=“true“]
[image link=“23622″ image=“23622″]
[image link=“23624″ image=“23624″]
[image link=“23626″ image=“23626″]
[image link=“23628″ image=“23628″]
[/images]
Rekomenduojami video
Aktualijos
Žiūrėti kitas naujienas
Aktualijos, Naujausi
Netikėtai sugrįžusi žiema sukėlė nemažai rūpesčių
2024/04/24
Komentarų (0)
Aktualijos, Naujausi, Sveikata
5 didžiausi moters sveikatos priešai
2024/04/24
Komentarų (0)
Aktualijos, Naujausi
Buvusio morgo pastatą pritaikys socialinėms reikmėms
2024/04/21
Komentarų (13)
Aktualijos, Naujausi
Bendruomenės įgyvendins 17 projektų
2024/04/21
Komentarų (1)
Aktualijos, Naujausi
Ar mums pavyks susitarti?
2024/04/19
Komentarų (6)
Aktualijos
Balandį šilumos energijos vidutinė kaina 10,2 proc. mažesnė nei pernai
2024/04/19
Komentarų (0)
Kaip sumokėto GPM dalį galite skirti paramai?
2024/04/23
Komentarų (0)
Ką svarbu žinoti prasidėjus vynuoginių sraigių rinkimui
2024/04/23
Komentarų (0)
Pasėlių deklaravimas: jau galima pildyti paraiškų duomenis
2024/04/23
Komentarų (0)
„Baltosios pirštinės“ ragina prisijungti prie nepriklausomų rinkimų stebėtojų
2024/04/21
Komentarų (2)
Vienišo asmens išmoka skiriama be prašymo
2024/04/21
Komentarų (0)
Pastatytas pirmasis dviratininkams draugiškas kelio ženklas
2024/04/21
Komentarų (1)
Akcija „Darom 2024“ susidomėjimo nesulaukė
2024/04/18
Komentarų (16)
Su gamtos dovanomis elkimės atsakingai
2024/04/18
Komentarų (0)
4 stebinantys faktai apie nikotiną
2024/04/17
Komentarų (0)
Žmonės
Žiūrėti kitas naujienas
Naujausi, Žmonės
Garbės piliečio vardą siūlo suteikti Vytautui Tutliui
2024/04/21
Komentarų (4)
Naujausi, Žmonės
Pasveikino jubiliejų švenčiantį kunigą
2024/04/12
Komentarų (1)
Naujausi, Žmonės
Šimtametei gyventi padeda nuolatinis judėjimas, geras nusiteikimas ir šviesios mintys
2024/04/05
Komentarų (5)
Naujausi, Žmonės
Senjorai aptarė savo veiklą ir būsimus darbus
2024/04/04
Komentarų (1)
Naujausi, Žmonės
Ukmergės teismo rūmuose dirbs dar vienas teisėjas
2024/03/24
Komentarų (2)
Naujausi, Žmonės
Pagerbta ilgametė savivaldybės administracijos darbuotoja
2024/03/18
Komentarų (4)
Pirmą kartą Lietuvos kino teatruose – dokumentinis filmas apie prezidentą Valdą Adamkų
2024/04/09
Komentarų (0)
Zita Irena Bružaitė – anksti užgęsęs talentas
2024/04/08
Komentarų (1)
Apdovanojimą pelnęs ūkininkas: „Turiu toliau nešti agronominę žinią“
2024/04/06
Komentarų (2)
Žolininkės patirtis – iš pačios įveiktų sunkių ligų
2024/04/02
Komentarų (0)
Iš lelijos ir paukščio. Iš žemės ir iš dangaus
2024/03/30
Komentarų (0)
Vilniaus PPAR Ukmergės filialas turi naują vadovą
2024/03/26
Komentarų (5)
Žydų gelbėtojai Ukmergės krašte
2024/03/17
Komentarų (1)
Seimo nariai domėjosi švietimo klausimais
2024/03/15
Komentarų (0)
Ukmergės globos centras turi naują direktorę
2024/03/09
Komentarų (0)
Įvairūs
Žiūrėti kitas naujienas
Įvairūs
Kuo ypatingi sieniniai kondicionieriai?
2024/04/24
Komentarų (0)
Įvairūs
Naudoto automobilio pasirinkimo vadovas
2024/04/22
Komentarų (0)
Įvairūs
Automobilių stiklų keitimas: Esminiai patarimai klientams
2024/04/08
Komentarų (1)
Įvairūs
Kremavimas mirusiųjų kultūroje
2024/04/04
Komentarų (0)
Įvairūs
ŠKODA automobiliai: įdomūs faktai, kurių nežinojote
2024/03/28
Komentarų (1)
Įvairūs
Susipažinkite su nauju geriausiu sodo draugu: Ambrogio robotas
2024/03/28
Komentarų (0)
Avarinis buto durų atrakinimas – kada jo prireikia?
2024/04/19
Komentarų (0)
Smulkaus verslo apskaitos patarimai
2024/04/16
Komentarų (0)
Kaip išsirinkti tinkamą spiningą pradedantiesiems?
2024/04/15
Komentarų (0)
Kaip išsirinkti šaldiklį mažai virtuvei?
2024/04/04
Komentarų (1)
Nuo chaoso prie tvarkos: Dokumentų valdymo pertvarkymas naudojant DVS
2024/04/04
Komentarų (0)
Kokios yra pagrindinės baldų tvirtinimo detalės?
2024/03/28
Komentarų (0)
Saulės baterijos populiarumas auga: gyventojai ruošiasi kainų augimui
2024/03/28
Komentarų (0)
Media monitoringas: politikų įvaizdžio vertinimas ir žiniasklaidos monitoringas
2024/03/27
Komentarų (0)
Vandens kolonėlė: kaip vandens kolonėlės padeda tausoti aplinką?
2024/03/27
Komentarų (0)
Kultūra
Žiūrėti kitas naujienas
Kultūra, Naujausi
Namai, kuriuose gyvena praeitis
2024/04/24
Komentarų (0)
Kultūra
Vlado Šlaito viešoji biblioteka kviečia pažinti Prancūziją
2024/04/19
Komentarų (0)
Kultūra, Naujausi
„Pavasaris, žemė ir moteris“
2024/04/05
Komentarų (0)
Kultūra, Naujausi
Vokietijoje pasirašė bendradarbiavimo sutartį ir atidarė parodą
2024/03/29
Komentarų (5)
Kultūra
Regina
2024/03/18
Komentarų (0)
Kultūra, Naujausi
Tai turime žinoti…
2024/03/17
Komentarų (0)
Kalbinių ir kūrybinių patirčių kelionė bibliotekoje
2024/04/19
Komentarų (0)
Linkėjo, kad kultūra išliktų taikos ir vilties nešėja
2024/04/18
Komentarų (0)
Tarp lankytinų rajono objektų – ir Kadrėnų tvenkinio poilsiavietė
2024/04/14
Komentarų (0)
Ukmergė ir vėl nerimo – Kultūros centre šėlo „Nenuoramos“
2024/03/28
Komentarų (0)
Bibliotekoje – sukakčiai skirta paroda
2024/03/26
Komentarų (0)
Šventiškai paminėjo įkūrimo 35-ąsias metines
2024/03/25
Komentarų (1)
„Pavasario psalmėmis“ startavo perkusinės muzikos festivalis
2024/03/15
Komentarų (0)
Puodelių iš viso pasaulio paroda
2024/03/11
Komentarų (0)
Renginyje bus pristatyti žydų gelbėtojai
2024/03/08
Komentarų (0)